Quesnel - Barkerville - Prince George 10 sept 2019

11 september 2019 - Prince George, Canada

Vanmorgen zijn we eerst naar Barkerville gereden. Zoals reeds vermeld was dat een stukje omrijden maar toch echt wat meer dan we dachten. Het bleek dat dit ritje heen en weer 160 kilometer was. Het regende weer, een gestage miezer regen maakte het er niet veel vrolijker op.

Barkerville was de belangrijkste stad van de Cariboo Gold Rush in British Columbia, Canada. Het is gelegen op de noordhelling van het Cariboo-plateau, 80 kilometer ten oosten van Quesnel..  Barkerville dankt zijn bestaan aan de volharding van een zeeman uit Cornwall. In 1862 verliet Billy Barker in Vancouver zijn schip om zijn geluk te beproeven in de goudvelden. Omdat in het bekende gebied boven de Williams Creek Canyon alle claims reeds waren afgebakend probeerde hij het ten zuiden van de Canyon. Toen zijn mijngang 15 meter diep was een hij nog geen nugget had gezien wilde hij opgeven en naar het noorden trekken. Zijn partners haalden hem over om nog even te blijven, Een meter dieper vond hij goud ter waarde van $600.000 wat vandaag de dag overeenkomt met 5 miljoen. Rondom zijn claim ontstond al snel Barkerville, in zijn bloeiperiode de grootste stad ten noorden van San Francisco en ten westen van Chicago. Billy was op dat moment vreselijk rijk. Hij ontmoette Elizabeth Collyer-Barker die op een andere manier goud zocht. Hij trouwde met haar en in een jaar tijd joeg ze zijn hele fortuin erdoor. Daarna vertrok ze met de noorderzon. Billy ging terug naar de goudvelden maar vond geen goud meer. Rond half 1880 waren de inwoners van de stad voor de helft Chinezen. Zij waren een belangrijk deel van de bevolking op dat moment. Het oudste Chinese gebouw in Canada staat in Barkerville. Het is het Chee Kung Tong gebouw. Rond 1900 waren de vervallen gebouwen allemaal verlaten. Ondertussen zijn meer dan 100 gebouwen gerestaureerd of heropgebouwd naar het voorbeeld van hun oude voorgangers.

Na Barkerville zijn we naar Prince George gereden. Nadat we een plek op de camping hadden besproken zijn we doorgereden naar de stad om daar te lunchen in de Oak room. We hebben daar heerlijk gegeten en zijn nu terug op het Northern Experience RV park. Het is inmiddels al een paar uurtjes droog. Morgen gaan we verder. Groetjes van ons uit Prince George.

1. Merel van Lonkhuijzen:
    11 september 2019
    Hopelijk snel wat meer zon!
  2. Pauline:
    11 september 2019
    Prachtig verhaal over de geschiedenis van die stad. Leuk om te lezen!
  3. Rineke:
    11 september 2019
    Openluchtmuseum en wat een sukkel die Baker.
    Morgen weer een mooi nieuw verhaal met zonneschijn
    Groetjes
  4. Greetje Wierenga:
    12 september 2019
    Oei, oei, pijn in je lijf, e sigaret kapot, regen en dan niet chagrijnig. Knap!