Rondje fietsen langs de Linge

Donderdag 5 mei

Voor vandaag staat een rondje fietsen langs de Linge tussen Leerdam en Geldermalsen op het programma (46 km). Het is goed weer om te fietsen; bewolkt, weinig wind en een prima temperatuur. We komen langs Fort bij Asperen en het mooiste dorp in de buurt Acquoy. De oude dijkhuizen zijn meer dan leuk. In Rhenoy lunchen we op het terras aan het wat bij restaurant “RustWat”. We hebben mooi uitzicht op de Linge en twee Futen stelen de show met een paringsdans. Op de hele route zijn verschillende authentieke dorpjes. Rivierenland staat ook vol met fruitbomen en boomgaarden. Op de Appeldijk staan aan beide zijden van de dijk appelbomen. Volgens wandelaarsters was het twee weken geleden nog een zee van bloemen, maar nu zijn de meeste uitgebloeid. We kunnen nog een paar prachtige appelbloesems fotograferen. In Geldermalsen gaan we naar de andere kant van de Linge en vervolgen de rit door dorpjes als Enspijk, Rumpt en Gellicum met uitzicht op de Linge. Na Asperen komen we in Leerdam. Daar belanden we op het terras van Kiky aan de Linge voor een witbiertje en een portie bitterballen in de zon. Het incident met de Poolse plantenbakken-watergever, die eerst bijna onze fietsen om trekt met zijn waterslang en later het water uit de bakken op onze fietsen laat gutsen, mag de pret niet drukken. Onze laatste maaltijd van de dag nuttigen we bij de Argentijn La Stancia in Leerdam. Ook daar loopt niet alles op rolletjes. Om ons heen worden de gerechten uitgeserveerd, terwijl wij al meer dan een half uur zitten te wachten. Als Jacco navraag doet krijgt hij te horen dat de zalm, die ik heb besteld, tijd nodig heeft in de oven. De Argentijnse eigenaar is er mee aan dat wij niet blij zijn. Hij komt aan tafel vragen of wij nog iets van hem willen drinken. Nou nog een witbiertje dan maar. Als het eten op tafel staat komt hij persoonlijk vragen of het wel smaakt. Dat doet het zeker. Koffie en een likeurtje van het huis? Nee dat hoeven we niet, maar bedankt. Nee, we zijn niet boos. Als we weggaan krijgt Jacco nog een handvol pepermuntjes mee.

Dit was de laatste dag van onze Camperreis Nederland. Morgen gaan we de camper weer inleveren bij Camperverhuurder aan de Vecht. Het was een goede reis, waarbij wij ontzettend hebben geboft met het weer, mooi plekken in Nederland hebben gezien, lekker hebben gegeten en heerlijk hebben kunnen fietsen. Het is goed bevallen en smaakt naar meer ‘op reis’.

Wij bedanken iedereen die heeft ‘meegereist’ voor de belangstelling en de reacties.

1. Pauline:
    5 mei 2022
    Jammer dat het weer voorbij is. Heb genoten van de verslagen. X
  2. Elze:
    5 mei 2022
    Ik zei vanmiddag nog tegen Cor dat jullie ontzettend geboft hebben met het weer 🌞🚴‍♂️🚴‍♀️👍. Morhen een goede reis huiswaarts en voor straks lekker slapen. Groet Elze en Cor
  3. Will en Mieke:
    6 mei 2022
    Wat een prachtige trip. In ons mooie land.
    Accu weer opgeladen naar de volgende "stop"