Rondje ooievaars spotten

3 mei 2022 - Berg En Dal, Nederland

Dinsdag 3 mei

Als we wakker worden is de lucht staal blauw. We maken ons op voor een rondje ooievaars spotten in Zyfflich (Duitsland) en langs de Waal. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom het dorp Millingen aan de Rijn zo heet en niet aan de Waal. Maar vandaag is het mysterie opgelost: de Rijn stroomt bij Pannerden (en dus niet bij Lobith) Nederland binnen en splitst zich dan al heel snel in de Nederrijn en de Waal. Millingen ligt nog voor die splitsing en ligt dus officieel aan de Rijn. De eerste ooievaar zien we even buiten Zyfflich. Er zitten in dit gebied veel ooievaars, maar in deze tijd van het jaar zitten ze vooral nog op het nest om de eieren uit te broeden. We fietsen door de Millingerwaard, een prachtig natuurgebied en gaan verder over de dijk met uitzicht op de Waal en haar uiterwaarden, waar konikpaarden en koeien grazen. Het is ook de kraamkamer van de grauwe gans. Veel horeca gelegenheid is hier niet, maar gelukkig kunnen we een kop koffie met wat lekkers scoren bij een boer met een gloednieuwe camping en winkel. Een vriendelijke serveerster wijst ons op ‘de zevende boom’, waar een ooievaar echtpaar een eigen nest heeft gebouwd. Het door mensenhanden gemaakte nest bij de rivier voldeed niet meer aan hun eisen en hebben ze dit jaar links laten liggen. We vervolgen onze weg door Groenlanden en Tiengeboden, waarna we de rivier verlaten. We hebben nog wat boodschappen nodig en verwachten in Berg en Dal een supermarkt te kunnen vinden. Want ja, al die kleine dorpen die we zijn gepasseerd vallen onder de gemeente Berg en Dal, dus dat is de place to be. Vanaf het dorp Beek-Ubbergen moeten we een stijle berg op fietsen. De hartslag gaat gigantisch omhoog en langzaam aan verzuren de benen. Maar we komen met de tong op onze fietsen in Berg en Dal aan. Helaas, daar is geen supermarkt en behalve het pannenkoekenrestaurant zijn ook de restaurants gesloten, daarvoor moeten we in Beek-Ubbergen zijn 🥵. Wij weer terug, maar dat ging natuurlijk wel super snel. Daar eerst even lunchen bij hotel ‘t Spijker (met 250 jaar traditie en ervaring), tegenover het kerkplein met het kleine Bartholomeuskerkje en de grote St.Bartholomeuskerk. En toen naar de gigantische grote PLUS supermarkt. Om niet weer de berg op te moeten om bij de camping te komen rijden we 8 kilometer om. Beter wat langer en vlakker dan korter en steiler fietsen 😄.

1. Henderina Gorter:
    3 mei 2022
    Jullie hebben mooier weer als hier in Wormerveer.
    Weer mooie foto's.
  2. Greetje Wierenga:
    4 mei 2022
    Prachtig die foto’s. Maar goed dat jullie iedere dag aan de taart zitten want je verbrandt wat calorieën in dit heuvelachtige deel van ons land 😂