Santiago de Cuba - Cuardalavaca 6 en 7 april

12 mei 2015 - Guardalavaca, Cuba

Vandaag een ritje van ongeveer 200 kilometer. We rijden al snel de stad uit en volgen een aantal kilometer de 'national' (rode weg op de kaart). Daarna rechtsaf richting het binnenland. De wegen zijn dan nog redelijk goed (gele weg). Onderweg passeren we een paardenmarkt. Als we de afslag naar Banes nemen komen we op een witte weg. Slecht, slechter, slechts. En dat voor zo'n 30 km. Bij de eerste mogelijk zoeken we weer een gele weg, maar dan hebben we al heel wat kilometers gehobbeld en gebobbeld. Harder rijden dan 15 km per uur lukt niet op die weg. We bereiken uiteindelijk Banes, de geboorteplaats van Fidel Castro. We hadden een dorpje verwacht, maar het blijkt een redelijk grote stad te zijn.. In de straten rijden onwijs veel paard en wagens. Na een tijdje besluiten we rechtsom keert te maken en gaan op zoek naar ons hotel. Dat valt nog niet echt mee. Het is een groot complex met ongeveer 500 kamers en veel faciliteiten. Een bar en een snackbar die 24/7 open zijn. Een goed buffet restaurant en nog een paar restaurants (Japans, Italiaans, Creools, Grill, Vegetarisch) waarvoor je apart moet reserveren en soms extra moet betalen. IJsbar, winkel, bierhoek, nachtclub, strandbar, sportzaal en medisch centrum, nachtclub zijn allemaal aanwezig. Het is dus een soort van toeristenfabriek. Maar ontzettend goed verzorgd. Bij het zwembad en het strand kunnen we op ieder moment schone handdoeken krijgen, er zijn heel veel ligbedden, het is schoon en het eten is erg goed. Het buffet is uitstekend en vlees, vis (incl. kreeft) en pasta kan je apart laten klaarmaken. Op de weg naar het strand is er een natuurgebiedje. Bij laag water zie je duidelijk de mangrove bossen en zijn er verschillende vogels op zoek naar eten in het water of de modder. Het zand op het strand is fijn en mooi wit. De zee is helder blauw en donker als het water dieper begint te worden.

dinsdag 7 april Cuardalavaca

Een goed ontbijt, een ochtend aan het zwembad, een goede lunch, en een middag aan het zwembad, soms even zwemmen om af te koelen, een wijntje en een cuba libre voor het eten, een goed diner, carajillo (koffie met cognac) toe. Nog wat film kijken, lezen en wat drinken op de kamer. Dat is zo'n beetje wel de dag op een all inclusive resort.

1. Tineke velzel:
    22 mei 2015
    Het is weer een schitterend reisverhaal geworden. Op naar de volgende.