Wells - Arco 377 km

22 september 2023 - Arco, Idaho, Verenigde Staten

Vanmorgen vertrokken we vanuit Wells (Nevada). Onze eerste stop was Jackpot in Nevada. Het ligt 110 km van Wells en het was er 8 graden. We stopten er om te tanken. Jackpot is een echte gokstad. Het lag eerst in Idaho maar in 1954 werd het gokken verboden in die staat. “Cactus Pete” Piersanti en Don French verhuisden hun gokmachines en speeltafels tot net over de grens naar Nevada waar het gokken de normaalste zaak van de wereld is. Denk aan Las Vegas en Reno. Vandaag de dag is het een kleine speler op het gebied van gokken maar er zijn toch 5 grote hotels met een bijbehorend casino die stevig bezocht worden. Ook is er een vliegveld net als in Vegas zodat gokkers uit heel Amerika er kunnen komen om een gokje te wagen. Er zitten onder andere: het Horseshu hotel en Casino, Four Jacks hotel en casino, Barton’s Club 93, het West Star hotel met casino en de aller grootste Cactus Petes Resort Casino. Alles is hier gericht op de gokkers. Zelfs in het pand van onze benzinepomp waar wij tankten zat een casino. Hierna zijn wij door gereden naar het Nationale park Craters of the Moon. Craters of the Moon National Monument ligt in het zuiden van de staat Idaho en is een gebied vol zwarte versteende lava. Het is tussen de 15.000 en 2.000 jaar geleden ontstaan door een paar grote vulkaanuitbarstingen.

Het is een erg bijzonder landschap om te zien en het valt enorm op in het voornamelijk groene Idaho. Op sommige plekken lijkt het wel een beetje alsof je op de maan bent, vandaar ook de naam Craters of the Moon. Omdat we een parkpas hadden voor alle Nationale parken in de VS konden we zo naar binnen. Scheelde toch weer $20. De beste manier om het park te bekijken is om de scenic drive van 11 km af te rijden. Onderweg zijn diverse mooie stops met een parkeerplaats en van daaruit kan je korte of lange wandelingen maken. Er zijn diverse kraters, bizarre landschappen, lavastormen en grotten te zien onderweg. Hennie is nog actief geweest. Ze deed de wandeling naar de Inferno Cone deze is ultrakort, maar pittig. Het is slechts 300 meter naar de top, maar het is behoorlijk steil (je klimt 50 meter omhoog) en je loopt vooral over as en kool. Een soort duin van grof zwart zand. Ik zag het niet zitten met mijn zere rug. Het gaat net een beetje beter. Als laatste hebben we samen de Devils Orchard bekeken. Een mooi rondje met prachtige plaatjes. Rond half vijf waren we op onze camping. Morgen gaan we naar Boise. Ook deze camping is al besproken.

1. Marga Moester:
    22 september 2023
    Wat een een mooie reis maken jullie weer. Heel bijzonder de Kraters van de Maan.
    Jacco beterschap met je rug.
  2. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Dankjewel Marga, met Jacco zijn rug gaat het gelukkig beter.
  3. Wil Davidson:
    22 september 2023
    Een beste kuitenbijter Hennie, top hoor!!
  4. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Was ook aardig buiten adem Wil, want we zitten sowieso al aardig hoog.
  5. Greetje Wierenga:
    22 september 2023
    Wat is het toch mooi in de States. Geweldig om rond te reizen en nu met de verkleuring van de bomen extra mooi. Genieten maar (en uit de buurt van die Duitsers blijven)
  6. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Geen Duitsers meer gezien en heerlijk geslapen 🤪.
  7. Henderina Gorter:
    En geen gokje gewaagd?
  8. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Wie niet waagt, wie niet wint. Maar wie wel waagt wint niet 🤪
  9. Henderina Gorter:
    23 september 2023
    😛geluk zit ook in een klein hoekje.