Van Randle naar Mount Saint Helens

29 september 2023 - Toledo, Washington, Verenigde Staten

In de nacht en de ochtend regent het nog steeds. Gelukkig trekt de lucht in de loop van de ochtend iets meer open en wisselen regen, wolken en (een klein beetje) zon elkaar af. We rijden naar Mount Saint Helens, een vulkaan in Skamania County in de staat Washington.

De vulkaan is vooral bekend vanwege de verwoestende uitbarsting in 1980, waarbij 57 personen om het leven kwamen, 200 huizen en 47 bruggen werden verwoest, 24 km spoorweg en 300 km aan wegen werden vernield. De uitbarsting werd voorafgegaan door een beving van 5,1 op de schaal van Richter waarbij een groot deel van de berg instortte. Voor de uitbarsting bereikte de top 2950 m, nu nog maar 2550 m. De hoeveelheid energie die vrijkwam bij deze grote uitbarsting was vergelijkbaar met vijfentwintigduizend maal de kracht van de atoombom die viel op Hiroshima. Een grote pyroclastische wolk (gloedwolk), met een temperatuur van rond de 500 graden Celsius, verwoestte alles op zijn weg naar beneden. Tot in de wijde omtrek werden bomen platgegooid en de omgeving werd "gezandstraald" over een oppervlak van ca. 600 km². Als de vulkaan niet in een zeer dunbevolkt gebied was gelegen had het aantal slachtoffers vele malen hoger geweest.

We brengen een bezoek aan Forest Learning Center, waar we naar een kort, maar heel indrukwekkend filmpje kijken. Eerst is de natuur groen, zie je dieren rondscharrelen en hoor je vogels fluiten. Dan komt de grote knal, verschijnen grote wolken gas en as in beeld en start de verwoesting. In dit centrum ligt het accent op de herbebossing die sinds 1982 plaatsvindt. Achter het centrum heb je een mooi uitzicht op de vallei, die in de lijn van de verwoesting lag. Daarna rijden we door naar het Coldwater Science and Learning Center. Van daaruit hebben we zicht op Lake Coldwater dat is ontstaan na de uitbarsting en op de bergen. Helaas blijft Mount St. Helens verborgen in de wolken. We kunnen niet verder rijden naar Johnston Ridge Observatory dat dicht bij de vulkaan ligt. De weg is afgesloten door een aardverschuiving. Op de weg terug lunchen we bij Donna’s Place, een familierestaurant in downtown Toledo. Ook al zien we de vulkaan niet, het is indrukwekkend om de verwoestende uitbarsting van Mount St. Helens te ervaren door verhalen, foto’s en filmpjes.