Van Salt Lake City naar Wells Nevada

21 september 2023 - Wells, Nevada, Verenigde Staten

We staan op de camping midden tussen een groep van 25 Duitse jongeren. Gisteravond zijn ze op pad gegaan en om 2 uur vannacht kwamen ze terug. Dan moet de avond natuurlijk nog even worden doorgesproken en daarbij moet je natuurlijk lachen. Niet alleen de groep, maar ook de constant toeterende treinen en de vrachtwagens die op drie meter achter de camper langs reden houden ons uit onze slaap. En dan is het sanitair op deze dure camping ook nog eens slecht, met maar 1 werkend heren toilet. Grrr. We twijfelen geen moment, hier blijven we niet. We pakken de boel in maar voordat we vertrekken gaan we eerst met een Uber (de courtesy shuttle is er niet meer) naar het centrum van de stad naar Tempel Square, het heiligdom van de Mormonen. Tot onze schrik staat de hele Tempel in de steigers en is het plein afgesloten. Het veel kleinere Tabernacle en de Assembly Hall kunnen we wel bezoeken. Van een alleraardigste, Nederlands sprekende vrouw die hier al 44 jaar woont krijgen we te horen dat hier 6 jaar geleden een aardbeving was waarbij de tempel is beschadigd. Sinds die tijd zijn ze bezig om fundering en alle torentjes aardbeving proef te maken. De renovatie gaat nog 3 jaar duren. We lopen door naar de Church Office Building, waar we 7 jaar geleden een leuke rondleiding kregen door het gebouw met een gigantische congres zaal en een indrukwekkend uitzicht op de bergen. Helaas dat bieden ze inmiddels niet meer aan. Geen courtesy shuttle, geen tempel en geen rondleiding, dat is bij elkaar wel een teleurstellend bezoek aan de stad. Terug op de camping melden wij ons voor 11 uur af bij de receptie en krijgen we $ 89 teruggestort die we al betaald hadden voor de tweede dag. Dat is dan wel een meevaller. We rijden de stad uit en komen langs het Great Salt Lake en de immens grote (260 km2) Bonneville-zoutvlakte, waar bergen zout worden verwerkt tot het potje zout dat wij bij de supermarkt hebben gekocht. Het zout is op sommige plaatsen 1,8 meter dik en de vlakte is ontstaan doordat het zoute Lake Bonneville opdroogde. Eenzaam op de zoutvlakte staat een kunstwerk van Karl Momen “A humm to our universe, whose glory and dimension is beyond all myth and imagination”. Na een bergketen volgt de grote vlakte van de Bonneville Speedway. Het gebied is afgebakend voor motorsport en staat bekend als de locatie voor tal van snelheidsrecords over land. Onderweg krijgen we het uur terug dat we ergens in het noorden hebben ingeleverd. We overnachten in Wells op camping Mountain View RV Park. Het weer is vanmiddag grillig. Zo nu en dan kleurt de lucht zwart, steekt een harde wind op waardoor de camper helemaal schud en een paar druppels regen vallen.

1. Pauline:
    21 september 2023
    Schitterend die zoutvlakte!
  2. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Schitterend = letterlijk en figuurlijk als de zon erop staat. Bijzonder gebied!
  3. Henderina Gorter:
    21 september 2023
    Weer een mooi verhaal met mooie foto's,
    Soms valt het niet mee,jammer.
    Op naar jullie volgend verhaal.
  4. Jacco en Hennie:
    23 september 2023
    Het is niet altijd feest. Maar wel heerlijk om weer te reizen 😉.
  5. Henderina Gorter:
    Dat snap ik,