Coeur d’Alene - Polson - Kalispell/Whitefish

13 september 2023 - Montana, Verenigde Staten

Zondag 10 september (dag 4) van Bridgeport naar Coeur d’Alene (278 km).

Het is zondagochtend en in het kleine dorp is het nog rustig. Mensen moeten vast hun roes uitslapen want ze hebben gisteren tot in de late uurtjes muziek gemaakt en gefeest. Het is zonnig en windstil als we om 9 uur op pad gaan. In het dorp maken we wat foto’s van de mooie houten beelden die langs de weg staan. We zijn op weg naar de Grand Coulee Dam. Dit is een waterkracht-stuwdam aan de rivier de Columbia. Samen met de Hoover Dam is het een van de meest beroemde dammen in de Verenigde Staten. De omvang van de dam is enorm, hij is zo'n anderhalve kilometer lang en tweemaal hoger dan de Niagarawatervallen. We maken foto’s van een uitzichtpunt boven de dam en rijden daarna naar beneden naar de voet. Het is een imposant technisch bouwwerk! Vanaf de dam laten we ons door TomTom leiden naar Spokane. Het is eerste deel gaat over het noordelijke deel van het Columbia plateau. Dat is nog interessant door de basalt rotsen die ooit zijn ontstaan door vulkanische uitbarstingen in scheuren van de aarde. Soms zijn het bollen die weggesmeten zijn en soms stromen van gestolde lava. Het tweede deel gaat over saaie lange wegen met links en rechts graanvelden. Zo nu en dan passeren we een klein dorp, maar het stelt allemaal niet veel voor. Spokane is de tweede grote stad van de staat Washington. We hadden de bedoeling om naar de watervallen te gaan die in het centrum van de stad liggen. Maar waar parkeren we de camper en hoe ver moeten we dan lopen? Jacco heeft erg veel last van zijn rug de laatste dagen en lopen is dan geen succes, dus besluiten we om door te rijden naar Coeur d’Alene. Daar komen we al vroeg in de middag aan op onze camping die helaas vlak langs de drukke snelweg (Interstate 90) ligt.

Maandag 11 september (dag 5) van Coeur d’Alene naar Polson (323 km)

Van de drukke snelwhebben we in de nacht eigenlijk weinig last gehad. We hebben heerlijk 7 uur geslapen. We starten vandaag met een bezoek aan Old Mission State Park.

“The Coeur d’Alene’s Old Mission State Park spotlights the oldest building in Idaho. The Mission of the Sacred Heart was constructed between 1850 and 1853 by Catholic missionaries and members of the Coeur d’Alene Tribe. Listed on the National Register of Historic Places, the Sacred Heart Mission and the Coeur d’Alene’s Old Mission State Park provide an educational experience not found anywhere else, giving visitors an opportunity to examine the dynamics and complexities between Jesuit missionaries and the tribal people among whom they settled in a beautiful park setting. The park features the Sacred Heart Mission church, a restored Parish House and a historic cemetery”.

Daarna rijden we door naar Thompson Falls. De route gaat langs de Coeur d’Alene rivier waar opvallend veel campers en caravans staan. Als we rechtsaf slaan komen we in een bos en berg achtig gebied waar we stoppen bij Murray een oud goudzoekers dorpje met wat oude panden. We passeren de Thompson Pass en vlak voor de stad komen we een Historic Point tegen en besluiten een kijkje nemen. Goede keuze. Het is een oude brug over de Clark Fork rivier. Omdat het water heel laag staat komt een indrukwekkende rotspartij te voorschijn. Op de brug staat een 91 jarige man die graag een praatje wil maken. Hij wandelt iedere dag om in conditie te blijven en heeft een schilderij gemaakt van de rivier toen het water heel hoog stond. Hij wijst ons naar een punt op de rotsen waar we een mooi uitzicht hebben op de dam/waterval van de stad. In de stad gaan we voor een lunch bij Big Eddy’s. Prima eten (hamburger en caesar salade) en zeer vriendelijke bediening. Daarna staat de Bison Range op ons dagprogramma. Bij het visitorcentrum kopen we een dagpas. De grote route duurt 2 uur, maar daar hebben we geen tijd meer voor. We kiezen voor de Prairie Drive, die heen en terug 1 uur duurt. We komen grote groepen bisons tegen en solo (grote) mannetjes. Langs de weg staat een groot mannetje dat het er niet mee eens is dat wij stoppen om een foto van hem te maken. Muildierherten en gaffelbokken (pronghorns) komen we ook tegen in het park. Onze planning van route en bezienswaardigheden is vandaag prima. Onderweg zag ik een brandweerman staan in vol ornaat voor een brandweerauto met een Amerikaanse vlag halfstok. In memory off 911.

Dinsdag 12 september (dag 6) van Polsen naar Kalispell/Whitefish (122 km)

We bellen even met thuis om te horen hoe het gaat. Niet echt goed, want de moeder van Jacco heeft een blaasontsteking, is verward en krachteloos. We blijven op de hoogte met Whatsapp. We verlaten de camping en doen wat boodschappen bij Safeway. Daarna rijden we door over de oostelijke weg nr. 35 langs Flathead Lake. Finley Point road op een schiereiland in het meer is niet wat we ervan verwachten. Het is vooral een bosrijk gebiedje met mooie huizen, zonder bijzondere uitkijk punten op het meer. In Bigfork rijden we naar het centrum met aardige winkeltjes. Daarna rijden we door naar onze camping. Een rustige rij-dag met weinig bijzondere attracties. Maar ja, het is niet iedere dag feest 😉.

1. Pauline:
    Sterkte voor jullie (schoon)moeder. 🍀
  2. Henderina Gorter:
    13 september 2023
    Heerlijk jullie Blog gelezen op de vroege ochtend.
    Sterkte met Jacco zijn rug.
    En sterkte met moeder en schoonmoeder.
    Geniet ervan.En rustig aan.
  3. Marga Moester:
    13 september 2023
    Zeker gezellig om zo weer met jullie mee te reizen. Jullie reizen weer in een mooi werelddeel.
    Hopelijk gaat het beter met Jacco zijn rug.
  4. Will en Mieke:
    Mooie reis weer.
    Sterkte met moeder/schoonmoeder
    Wij hebben ook een mindere ( zeg maar slechte tijd) Mieke heeft een herseninfarct gehad
    met alle gevolgen van dien.
    groet Will
  5. Mar velzel:
    13 september 2023
    Gelukkig heb je mooie huizen gezien,hoe leuk met zo.n wit hek erom heen,sterkte met jac en zijn moeder,willow heeft ook een blaasontsteking,eerst marley en nu zij,word ik niet vrolijk van,dikke kusxxxxx
  6. Wil Davidson:
    13 september 2023
    Fijn om jullie reisverhalen te lezen, minder met Jacco en zijn moeder.Beterschap voor beide.Groetjes van Cees en mij.
  7. Marjan:
    13 september 2023
    Sterkte met alles! Groetjes Frans & Marjan.
  8. Marjan:
    13 september 2023
    Sterkte met alles! Groetjes Frans & Marjan.