Bozeman en omgeving

16 september 2023 - Montana, Verenigde Staten

Vrijdag 15 september bezoek aan Bozeman en omgeving (193 km)

We hebben voor vandaag een activiteitenplannetje gemaakt in en om Bozeman. Het is zo’n 50 km rijden naar de stad. We willen naar de Palisade Falls en daarvoor rijden we door de Hyalite Canyon. Een mooie weg langs de Hyalite Creek waarbij je echt het gevoel krijgt dat je in Montana bent. Helaas is de weg naar de waterval gesloten. We keren om bij een camping, waar een wandelroute start. Op het bord staat het advies om een bearspray mee te nemen want dit is bear country. Dan hebben wij/ik als genoeg gewandeld. Onze volgende bezienswaardigheid is het Museum of the Rockies. Een museum vertelt de culturele en fysieke geschiedenis van de Rocky Mountains en de dieren en mensen die leefden in het gebied voor de laatste 500 miljoen jaar. Naast een indrukwekkende expositie van fossielen van dinosaurussen (de Tirex en de koppen van de Triceratops waren imposant) wordt ook het verhaal vertelt van de indianen en de blanken kolonisten. In het centrum van de stad (Mainstreet) lunchen we bij Ted’s Montana Grill. Het restaurant is gevestigd in een mooi groot pand waar ook een hotel te vinden is en een chocolade tentje in de hal. We zijn precies op tijd om een tafeltje te bemachtigen. Het is ontzettend druk en dat is niet voor niets, want het eten was geweldig. Het centrum zelf stelt niet zoveel voor tenzij je van winkelen houdt. De oude panden zijn wel mooi, maar ook weer niet heel bijzonder, dus houden we het na een kleine wandeling voor gezien. De laatste attractie van vandaag is de Montana Grizzly Encounter. Hier zijn drie grizzly beren opgevangen. Beer Bella lag achter in het terrein een beetje verveeld te zijn met haar kop op een kei. Ze was net zo saai als de gids die weinig over Bella wist te vertellen (ze zat in Alaska in een boom en was door haar moeder verlaten en woont nu 9 hier) en al helemaal niets over een grizzly in zijn algemeenheid. Gelukkig vertrok Bella en kwam Max, een indrukwekkend groot vierjarig mannetje. Hij ging op zoek naar de snacks die voor hem waren verstopt, liep over het terrein en ging een worsteling aan met een boomstam. De nieuwe gids wist heel veel meer te vertellen over het leven van een grizzly beer. Ze zijn ongelooflijk sterk en kunnen ontzettend hard lopen. Max is in mensen jaren nog maar 8 en nog lang niet uitgegroeid.

1. Wil Davidson:
    16 september 2023
    Goedemorgen,op zo een beren ontmoeting zit je niet te wachten.Met alleen een busje spray. Maar Jacco van harte gefeliciteerd met je verjaardag,maak er samen een bijzondere dag van.🥳😀🥂
  2. Henderina Gorter:
    16 september 2023
    Lekker in het zonnetje jullie verhaal gelezen.
    Fijne dagen nog,en geniet ervan
  3. Marga Moester:
    16 september 2023
    Jullie maken weer van alles mee. Leuk om te lezen. Veel plezier met het vieren van Jacco’s verjaardag 🎉