Op naar Drenthe

26 april 2022 - Drenthe, Nederland

Dinsdag 26 april

We verlaten Groningen en Friesland. De wegwerkzaamheden in de stad Groningen zorgen voor een beetje rare omleiding. Maar gelukkig is ons vertrouwen in TomTom niet beschaamd en belanden we na een rit door woonwijken weer op de snelweg naar Drenthe. Via de Hunnebed Highway komen we voor de middag aan bij Landschapscamping Sparrenhof in Gasselte: voor uw comfort, rust en privacy 😉. Een mooie camping met groen gras, grote sparren en goede faciliteiten waaronder een privé  douche en toilet. Op de fiets verkennen we de omgeving. Eerst naar Gieten om inkopen te doen bij de Jumbo en dan naar Gasselte. Veel bezienswaardigheden zijn er niet in Gasselte. In de pastorietuin staan beelden van Apollo, Venus en Mercurius. Een vreemde plek. Het verhaal is dat de beelden, na een ruzie in 1787 zijn gestolen van een landgoed op de Utrechtse Heuvelrug en geschonken aan de schout van Gasselte. De kerk is ook bezienswaardig. Hij dateert uit het midden van de 13e eeuw. Dus hij staat er al een paar jaar. Het kerkhof is een van de grootste in Drenthe met meer dan honderd oude zerken. Dan hebben we ook nog het beeld van Wemeltje Kruit (1887 - 1963). Zij was een markant dorpsfiguur en koopvrouw die haar koopwaar met de fiets in de wijde omgeving aan de man bracht. Maar dan hebben we het wel gehad met de bezienswaardigheden in het dorp. We eten bij de plaatselijke Italiaan Da Peppino. Het eten is erg lekker, maar op de biefstuk en de zalm moeten we bijna een uur wachten. Terug op de camping schijnt de zon en fluiten de vogels nog steeds.

1. Rineke:
    26 april 2022
    Het sterrepad naar de grote telescopen, vlakbij bij kamp westerbork een hele leuke wandeling.
    Veel plezier. Liefs
  2. José en Rob:
    27 april 2022
    En hoe bevalt het camperleven ??
  3. Jacco en Hennie:
    27 april 2022
    Uitstekend Rob. Maar we zijn al 7 keer naar Canada geweest (in september gaan we weer) 4x naar Australië en 3x naar Amerika dus we weten wat camperen is. In oktober en november waren we in Spanje en dat smaakte naar meer vandaar deze Nederland trip. Groetjes van ons. Voor ons gaat er trouwens niets boven de eerder genoemde landen.
  4. José en Rob:
    27 april 2022
    Ik heb een aantal verhalen gelezen geniet er van