Fietsrondje Lauwersmeer

25 april 2022 - Lauwersmeer, Nederland

Maandag 25 april

Vandaag staat een fietsrondje Nationaal Park Lauwersmeer (Lauwersoog - Zoutkamp - Anjum) op het programma. Totaal 50 km. Het is half bewolkt als we op de fiets stappen richting Zoutkamp. Prima fietspad en mooi uitzicht over het Nieuwe Robbengat, een gebied vol watervogels. We stoppen even bij een observatiehut waar mensen met verrekijkers en camera’s met dikke toeters, de verschillende soorten proberen te spotten. Bij Zoutkamp is een van de grootste militaire oefendorpen in de wereld. Op dit moment verblijven daar 450 Afghaanse evacués, maar die moeten weg omdat defensie de kazerne bij het oefenterrein nodig heeft voor militaire oefeningen. Als we op de dijk rijden krijgt Jacco een telefoontje van de behandeld arts in verband met een darmonderzoek (colonoscopie plus CT-scan). Het ziet er allemaal goed uit in zijn buik. Dat is ontzettend goed nieuws. In het Groningse dorp Zoutkamp (ANWB boekje 2020: een van de allermooiste dorpen van Nederland) staan veel kleine vissershuisjes en staat de Hollandse garnaal centraal. Garnalenkotters liggen in de haven en hier is de enige garnalenafslag van Nederland. Aan de Reitdiepskade staan de fel gekleurde pakhuizen. In het boekje staat dat gepensioneerde vissers op de kade staan om de schepen die vanuit het Lauwersmeer binnen varen te becommentariëren. Nou dat klopt helemaal, ze staan er echt 😁. In Restaurant ZK 86 proberen we de beroemde garnalen kroket van Zoutkamp. Voor een liefhebber vast een delicatesse, maar bij ons valt de door de eigenaresse gemaakte garnalen loempia meer in de smaak. Als we uit Zoutkamp vertrekken hebben we een heerlijk windje mee. Maar ja, uiteindelijk moeten we weer naar het noordoosten rijden en dan hebben we eerst schuin en later op de kop windkracht 6 tegen. In Anjum, een mooi en schoon Fries dorp, doen we wat boodschappen en laden we onszelf even op. De rit is mooi met uitzicht op het meer, de nog jonge bossen en Konikpaarden in de Kollumerwaard, de vele ganzen en andere watervogels in het Lauwersmeer. Maar het laatste stuk is echt beulen tegen de wind in. Als we in de haven van Lauwersoog aankomen eten we een welverdiende Noordzeeschotel met heerlijk verse tongetjes. Moe, maar vooral voldaan komen we aan het einde van de middag bij onze camper terug. Een heerlijke dag.

1. Greetje Wierenga:
    26 april 2022
    Wat is het mooi hè in Nederland. Helemaal met zo’n goede uitslag in de pocket.
  2. Gerard Bot:
    26 april 2022
    Een mooie tocht met goed bericht. Dat doet ons deugd.