Rondje Borger vanuit Gasselte

27 april 2022 - Gasselte, Nederland

Woensdag 27 april

Fietsrondje Borger vanuit Gasselte (48 km). Het is bewolkt, 14 graden en bijna geen wind. Uitstekend fietsweer. Op de route rijden we over de Hondsrug, boswachterij Borger-Gasselte. In de voorlaatste ijstijd is dit unieke natuurgebied ontstaan. De hunebedden stammen uit die ijstijd en de keien zijn door de enorme kracht van het ijs meegekomen vanuit Scandinavië naar Drenthe. De rivierstromen onder het ijs zorgden voor de heuvels (ruggen) in het landschap. Daar komt de naam Hondsrug dan ook vandaan. Daarna rijden we vooral door agrarisch gebied. Op verschillende plekken komen we hele grote en mooie grasvelden tegen. Later zien we dat ze met machines grasmatten ‘oogsten’. We passeren kleine boeren gehuchten en dorpen als Eeserveen en Excloo. In Borger is het feest in het centrum. De winkels zijn open en kraampjes worden bezocht. In het Hunebedcentrum bekijken we het grootste Hunebed van Nederland, de D27. Op de weg tussen Borger en Gasselte passeren we het bord Nationaal Park Drensche AA. Het gebied is het best bewaarde beek- en esdorpenlandschap van West-Europa. We zien een grafheuvel die dateert uit de Bronstijd. Grafheuvels langs de wegen (nou ja meer voetpaden en karrensporen) waren een gebruikelijk verschijnsel in de prehistorie. We fietsen door naar Gasselte voor late lunch bij Restaurant ‘t Maotie, een oud boerderij restaurant met een uitgebreide lunch/dinerkaart. Jacco een spekpannenkoek en ik asperges met zalm 😋. De fietsroute wordt afgemaakt met een bezoekje aan de Drenthe heideschapen.

1. Marga Moester:
    27 april 2022
    Mooi fietsrondje. Voor ons ook bekende plekken. Echt Drenthe met hunebedden en heideschapen v
  2. Pauline:
    Mooie tocht!
  3. Greetje Wierenga:
    27 april 2022
    Piet is geboren in Drente. Wij komen er ieder jaar wel voor een midweekje. Ik vind het er altijd heerlijk en jullie genieten er ook zo te lezen.
  4. Will en Mieke:
    28 april 2022
    Wat hebben wij een mooi land