12-05-2016 Kundasang - Tuarang

12 mei 2016 - Tuaran, Maleisië

Na het ontbijt, met z’n tweetjes in die gigantische eetzaal, hebben we eerst het Kundasang War Memorial bezocht. Dit is op initiatief van een particulier tot stand gekomen. Het geeft de gebeurtenissen weer wat hier tijdens de Tweede Wereldoorlog  heeft plaats gevonden. Het betstaat uit 3 tuinen. De Australische, de Engelse en de Borneo tuin. Voordat we de tuinen bezochten kregen we eerst een korte Australische documentaire te zien waarin hun slachtoffers werden herdacht.  Destijds werden ruim 2400 krijgsgevangenen verplaats door de Jappen. Bijna 1800 uit Australië en ruim 600 Britten. De verplaatsing ging over een afstand van 250 kilometer door de jungle. Slechts 6 Australiërs hebben de tocht overleefd. Zij waren ontsnapt.

In het National Park van Mount Kinabalu hebben we een wandeling gemaakt. Onderweg zagen we weer een Viper (zeer giftig). Daarna hebben we nog  een botanische tuin vol met orchideën bezocht. Jammer dat bijna niets in bloei stond. Na de lunch zijn we naar onze volgende en laatste bestemming in Borneo gereden. Het Shangri-la’s Rasa Ria Resort. Onderweg regende het. Ons nieuwe onderkomen is prachtig. Heel  luxe en gelegen aan het strand. Vanmiddag hebben we eerst de boel verkent en voor vanavond hebben we in één van de 5 restaurants besproken. Morgen gaan we van een volledig vrije dag genieten. We hebben het goed en morgen weer.

1. Will en Mieke:
    12 mei 2016