Lauwersoog

24 april 2022 - Groningen, Nederland

Zondag 24 april

Thuis hebben we twee merels die ons wekken. Hier kwetteren veel kleine vogeltjes naar elkaar. Leuk om mee wakker te worden. Na het ontbijt pakken we de boel in en gaan op weg naar het noorden. Onderweg lunchen we bij Van der Valk. Omdat we de afslag naar Leeuwarden missen wordt het Hardegarijp. De inrichting en het pand zijn zeker gedateerd. Maar de lunch is prima en het dorp is ruim opgezet en lekker rustig. Langs de Rijksstraatweg kunnen we de camper makkelijk parkeren.

Onze eindbestemming is Camping Lauwersoog. Lauwersoog is een dorp in de gemeente Het Hogeland in de provincie Groningen. Het dorp telt ongeveer 160 inwoners en is na 1969 ontstaan, na de indijking van de Lauwerszee tot het Lauwersmeer. Lauwersoog bestaat uit de visserijhaven, met de visafslag en de nodige visrestaurants, een jachthaven, de bootterminal naar Schiermonnikoog en heel veel vakantiewoningen (Siblu Villages) en recreatiemogelijkheden (o.a. Wadlopen) op Waddenzee of het meer. Het Nationaal Park Lauwersmeer is op 12 november 2003 tot Nationaal Park verklaard. Het is ongeveer 60 km² groot. Na de afsluiting van het Lauwersmeer in 1969 zijn de hooggelegen zeebodems droog komen te staan.

We fietsen naar de haven en door het park. Met windkracht 6 en op een gewone fiets is dat een aardige klus. Uiteindelijk belanden we in het restaurant Het Booze Wijf op ons park voor een heerlijke Bonifatius Wad wit biertje, van de stadsbrouwerij in Dokkum. De campingwinkel is de enige in het dorp. Anjum en Dokkum zijn de dichtstbijzijnde dorpen voor een supermarkt, tandarts, huisarts of dierenarts etc.

1. Elze:
    24 april 2022
    Hoi Jacco en Hennie, nou het weer is in ieder geval gunstig om met de camper door Nederland te trekken. Ga ervan genieten en wij van jullie verhalen en foto's! Groet Elze en Cor
  2. Will en Mieke:
    25 april 2022
    Het blijkt: Nederland heeft ook zijn mooie kanten