Donderdag 4 november Zaragoza

4 november 2021 - Zaragoza, Spanje

Vandaag 200 km gereden naar Zaragoza. Onderweg zijn we één keer gestopt om van bestuurder te wisselen. Het was mooi weer maar wel koud. (12 graden). We hadden al een camping uitgezocht op  de camping.app. Camping Municipal Ciudad de Zaragoza. Deze is het hele jaar open. Het is een mooie camping op ongeveer 7 km van het oude centrum. Rond 12.00 uur waren we hier en om 12.30 uur gingen we met de fiets op pad. Op Plaza Del Pinar waren verschillende mooie kathedralen te zien. Ook is er een standbeeld van Goya. (Goya werd geboren in Fuendetodos in Spanje, maar verbleef later voornamelijk in Madrid. Aan het jezuïetencollege van Zaragoza werd zijn talent opgemerkt door Pignatelli, een priester afkomstig uit de Italiaanse adel. Die stelde voor dat hij in de leer zou gaan bij José Luzán y Martinez, een van de belangrijkste plaatselijke kunstenaars. Zijn vader had connecties in artistieke kringen en kreeg dit voor elkaar toen Francisco 14 was. Goya zou zich er later over beklagen dat de lessen voornamelijk bestonden uit het kopiëren van gravures van bekende artiesten. Later mocht hij klassieke beelden tekenen. In het streng-katholieke Spanje waren levende naaktmodellen verboden. Wikipedia)  Verder is de oude stad best de moeite waard. Om 14.00 uur zijn we gaan lunchen bij El Real. Ik had een heerlijke biefstuk van de haas en Hennie had een menu. Van Hennie haar menu heb ik het toetje opgegeten en een carajillo toe. (een heel klein kopje sterke koffie met een beetje cognac) Rond 16.30 uur waren we terug op de camping. Na een lekkere douche en me te hebben geschoren kan ik er weer tegen aan. Nu pak ik een borrel en gaan we ons samen over onze reis van morgen buigen. We gaan in ieder geval richting Cuenca maar waar het zal eindigen weten we nog niet. Het was weer een top dag en we hebben genoten.