8 november Cordoba-Beas de Granada 200 km

8 november 2021 - Beas de Granada, Spanje

Maandag 8 november Beas de Granada.

Vanmorgen zijn we terug gegaan naar Cordoba om nogmaals te proberen de Mezquita te bezoeken. We hadden online tickets besteld en vanaf 10.00 uur mochten we naar binnen. Bij de ticket verkoop was het al aardig druk maar wij konden aansluiten in de rij. Om 10.00 uur precies gingen de deuren open en konden we naar binnen. Omdat we zo vroeg waren konden we prachtige foto’s nemen zonder al te veel publiek in de buurt. (Het viel me trouwens erg mee dat er foto’s genomen mochten worden) Het is er heel erg mooi en het was zeker de moeite waard. Goed dat we dit gedaan hebben

De Mezquita is de kathedraal van Spaanse stad Córdoba. In het Spaans betekent Mezquita moskee, wat duidt op de voormalige functie van dit gebouw voordat het een kathedraal is geworden.

De Mezquita als moskee

De basis van de Mezquita begint met de fundamenten van een Romeinse tempel, waar bovenop later een kerk is gebouwd (Visigontische kerk Vincentius van Zaragoza). In 711 werd Córdoba door de Moren veroverd, waarna de bevolking werd "gedwongen" de kerk te verkopen aan de Moren. Zij sloopten het oorspronkelijke kerkgebouw en begonnen met de bouw van een moskee. Als basis werden marmeren zuilen van nabijgelegen Romeinse villa's gebruikt. Doordat deze te laag waren werd de juiste hoogte bereikt door een tweede boog hier bovenop aan te brengen, waardoor de moskee zijn kenmerkende bouw kreeg. Destijds was het Moorse gebouw van de Mezquita de grootste moskee van Europa met 1200 zuilen en kon plaats bieden aan 20.000 moskeegangers.

De Mezquita als kathedraal

Nadat in 1236 Córdoba weer heroverd werd op de Moren werd de moskee ingewijd als kathedraal voor het bisdom van Córdoba. Architect Hermán Ruiz ontwierp een kathedraal in het hart van de Mezquita, waarbij 400 zuilen werden verwijderd. Hierna vonden de nodige uitbreidingen en verfraaiingen van de kathedraal plaats onder het bewind van Koning Ferdinand III van Castilië en keizer Karel V. Dit alles leidde tot een flinke mengelmoes van zowel Moorse als katholieke invloeden en bouwstijlen in de Mezquita met een oppervlakte van 23.000 m2. Dis bijzondere gebouw is de absolute nummer 1 bezienswaardigheid van Córdoba en mag niet ontbreken in uw rondreis in Andalusië!

Nadat we twee keer een rondje hadden gedaan zijn we vertrokken. We gingen we eerst een kop koffie drinken met een croissant erbij. Daarna zijn we weer naar de Romeinse brug gegaan en daar was het ook een stuk rustiger. Vervolgens zijn we op pad gegaan naar Camping Alto de Vinuelas in de buurt van Granada. ( die hadden we gister al via het internet besproken) Onderweg hebben we hamburgers voor de lunch gemaakt en die waren erg lekker. De Camping ligt op een hoogte van 1100 meter maar het was hier om 16.00 uur nog 17 graden. Heerlijk zoals alle afgelopen dagen hebben we zon. Voor morgen hebben we tickets geboekt voor het Alhambra. Zoals alle dagen tot nu toe vermaken we ons kostelijk.

Groetjes uit Beas de Granada.

1. Marjan:
    8 november 2021
    Prachtige foto's, mooie locatie, echt de moeite waard.
  2. Will en Mieke:
    8 november 2021