Mrauk U

8 oktober 2013 - Mrauk U, Myanmar

Met de boot naar de Chin stam. Daar hebben sommige vrouwen getatoueerde gezichten. De laatste 60 jaar doen ze daar niet meer aan dus het zijn wel “Old timers” Deze vrouwen werden vroeger als kind op hun gezicht getatoueerd om hen lelijk te maken. Op die manier werden ze niet ontvoerd door bandieten of door de koning als vrouw gekozen. Eerst even langs de markt om wat aardigheidjes voor ze te kopen,  medicijnen, noodles, schriften enz. Maar zoals iedere dag eerst een tempel. Daarna over een erbarmelijke weg naar de boot. De mensen hebben hier nog niet vaak buitenlanders gezien dus we zijn weer een bezienswaardigheid. Naar het eerste Chin dorp varen duurt dan ongeveer anderhalf uur. Daar hebben we enkele getatoueerde vrouwen ontmoet. Heel leuk en ze waren heel gastvrij. Hierna hebben we het plaatselijke schooltje bezocht. Hier hadden vijf klassen tegelijk les. Wat een herrie. Daarna zijn we naar het volgende dorp gegaan waar we nog meer van deze getatoueerde Chin vrouwen zijn tegen gekomen. Echt heel erg mooi om mee te maken. Het was de hele dag weer bloedheet en we besloten om terug naar Mrauk U te gaan. In het dorp zijn we eerst even neergestreken op ons vaste terras . Daarna douchen en lekker eten. Veel beter kan het niet worden.

1. Marjan:
    8 oktober 2013
    Als god in Mrauk U. Het ziet er geweldig uit. Groetjes Marjan.