Van Hasselte naar Lhee

28 april 2022 - Dwingeloo, Nederland

Donderdag 28 april

We starten de dag met een rondje fietsen langs hunebedden. D19 en D20: deze hunebedden zijn in 1912 opgegraven en onderzocht. De resten van honderden potten zijn gevonden, waaronder potjes met een trechtervormige hals. De cultuur van de bouwers staat daarom bekend als de Trechterbekercultuur. D21 en D22 (de kleinste) en het trio D23, D24 en D25. Plus nog even door naar Borger voor een foto van de D27 (de grootste) zonder mensen. Over de rituelen is weinig bekend. De gedachte is dat doden werden begraven met een compleet eigen servies. Terug op de camping gooien we de watertank weer vol en lozen we het grijze water. In het dorp lunchen we bij ‘t Moetie en gaan daarna op pad naar Lhee. Dat is een ritje van 40 minuten. Makkie dus. Stee in Lhee is een boeren camping met zelfbediening. Kies de plek waar je wilt staan, ga naar de betaalzuil, vul een aantal gegevens in en betaal. Appeltje eitje 😉. Ernaast is een klein schuurtje met jam, melk, ijs, peertjes in een pot van de boer en allerlei informatiemateriaal. Op de fiets gaan we naar Dwingeloo, een dorp met een grote groene brink in het centrum, een paar kilometer verderop. Het is weer een prachtige dag om te fietsen, lekker te eten (vanavond bij het Fletcher hotel om de hoek) en te genieten van de zon, als hij tenminste niet achter de wolken is verdwenen.

1. Henderina Gorter:
    28 april 2022