Fietsrondje Dwingelerveld en Kasteel Oldengaerde

29 april 2022 - Dwingeloo, Nederland

Vrijdag 29 april

Gisteravond zaten we in de kou. De gasfles was leeg. Een gasfles wisselen in het donker is niet te doen. Zeker niet als je het nog nooit hebt gedaan. Gelukkig hebben we genoeg warme kleren en dekens bij ons In de ochtend gaan we als eerste de grote wisseltruc uitvoeren. Als je eenmaal weet hoe dat moet is het een fluitje van een cent. Het fietsrondje voor vandaag is ‘Dwingelerveld en Kasteel Oldengaerde’. We rijden het dorp Lhee uit en komen gelijk al in het Nationale Park Dwingelerveld, het grootste (37 km2) aaneengesloten natte heide gebied van west-Europa. Er zijn wel 60 vennen en veenmoerasjes. Twee schaapskuddes met herders houden de heide in conditie. Helaas bloeit de heide in deze tijd van het jaar niet. In het park staat ook de Radioscoop van Dwingeloo. Een gigantisch ding dat alle opgevangen signalen uit de sterrenstelsels door radioscopen in Europa verzamelt en analyseert. We gaan richting Dwingeloo en komen langs Oldengaerde, een voormalige havezate (een versterkt huis) uit 1420. In de 17de eeuw werd het een riddermatig goed. Alleen een lid van het Ridderschap mocht er wonen. De Oldengaerde is vaak van eigenaar gewisseld. In 2013 is het landgoed door vier erfgenamen overgedragen aan Stichting Het Drentse Landschap. In Dwingeloo drinken we een kop koffie met een heerlijke appel cake bij Hotel Wesseling, een familiebedrijf sinds 1662 (de een na oudste van Nederland). Tegenover het hotel staat de Sint-Nicolaaskerk die dateert uit de 15e eeuw en is voorzien van een bijzondere ui-vormige (siepel) toren. Voor de kerk staat een standbeeld van een vrouw op een paard. Het verhaal gaat dat zij, juffer van Batinghe, iedere dag voorbij reed omdat zij een oogje had op de bouwmeester van de kerk. De bouwmeester was niet ongevoelig voor haar schoonheid en raakte dermate van de wijs dat hij zijn werk niet meer goed kon doen. De juffer werd op reis gestuurd, maar niet nadat zij haar geliefde had verteld welke vorm de torenspits moest krijgen. De bouwmeester heeft haar droom verwezenlijkt. Na Dwingeloo rijden we verder door het Dwingelerveld naar Spier. Daar hebben we in 2021 tijdens een lockdown een paar dagen bij Van der Valk gelogeerd. Toen moesten we eten op de kamer, nu lunchen we in het restaurant. We maken de route af door en langs de rand van het bos. Totaal een tocht van 43 km. Voor het avondeten belanden we weer bij het Fletcher hotel. Een heerlijke dag in het mooi Drenthe.