Berg en Dal

2 mei 2022 - Groesbeek, Nederland

Maandag 2 mei

De zon schijnt uitbundig en de lucht is strak blauw deze ochtend. Als de boel is ingepakt drinken we nog een kop koffie met Frans & Marjan. Daarna vertrekken we richting Berg en Dal. De naam verraadt het al, het is hier behoorlijk heuvelachtig. Camping Wylerberg ligt een paar kilometer buiten het dorp. De eigenaresse is heel vriendelijk, maar wil toch wel even kwijt dat wij 1,5 uur te vroeg zijn. Ze had nog zo gezegd “na 2 uur zijn jullie welkom” 😜. Als we de camper hebben geparkeerd stappen we op de fiets met de bestemming IJssalon Clevers in Plasmolen. Daarvoor moeten we wel berg op en berg af rijden, door Groesbeek (waar ze uitkijken naar carnaval; nog 7029 uur te gaan) en door Mook, waar we de grens tussen Gelderland en Limburg overgaan. We gaan zelfs naar het buitenland; Hallo! Willkommen’ in Duitsland laat de telefoon weten. Maar we zijn niet te stoppen voor een Combi Deal, koffie met een ijstaartje van vanille en hazelnootijs, mokkaschuim, hazelnootkrokantjes en slagroom. Aangevuld met een likeurtje met slagroom en een Belgische bonbon. Als je toch zondigt, dan maar gelijk goed. En ach, we hebben uiteindelijk 32 zware kilometers gefietst 😂. 15 minuten lopen van de camping is de Duivelsberg. De grond werd honderdvijftigduizend jaar geleden door landijs tot op grote hoge opgestuwd. De heuvel ontleent zijn naam aan ‘de Duffelt’, het gebied waar wij op uitkijken. Op de berg staat pannenkoekenrestaurant Duivelsberg, dat is gevestigd in een 100 jaar oude herberg. We strijken neer op het terras voor een wijntje-biertje en een lekkere pannenkoek. Het is een mooie bosrijke omgeving, waar ook het Pieterspad doorheen loopt. Een zonnige maandag met een temperatuur die de 20 graden aantikt.