Acquoy in de Betuwe

4 mei 2022 - Acquoy, Nederland

Woensdag 4 mei

Onze twee dagen in Berg en Dal zitten er op. We pakken de boel in, maar voordat we vertrekken drinken we eerst een kop koffie buiten in de zon. We hebben geen haast want onze volgende bestemming ligt 69 kilometer verderop. We kunnen vanaf 1 uur inchecken bij Mini Camping Felis Hoeve in het dorp Acquoy (uitspraak akooi). We zijn evengoed ruim een uur te vroegen, maar worden bijzonder vriendelijk ontvangen door Look en Miranda. Look moet nog even ons plek maaien, terwijl Miranda uitgebreid de informatiemap met ons doorneemt. Alles wat we zouden willen weten van de omgeving hebben ze verzameld. Helemaal top is het boekje dat zij hebben uitgebracht voor hun gasten met wandelroutes die deels ook kunnen worden gefietst. De Felis Hoeve is een adult only camping (dus geen kinderen). Een top camping midden in de Fruittuin Betuwe. De paarden van de buren staan naast onze camper. Prachtige beesten. We stappen op de fiets en rijden naar Leerdam om te lunchen en de stad te bekijken. Gezellige winkelstraten, leuke terrasjes en de rivier de Linge. Leerdam is bekend van het glasblazen, dat is te zien in een standbeeld, een muurschildering en het Glasblazerij Nationaal Museum waar stukken tentoon zijn gesteld en een glasblazer een demonstratie geeft. Aan het einde van de middag een wandelrondje Acquoy. Deze plek wordt al duizenden jaren bewoond en de Romeinen gaven het dorp zijn naam: aqua (water) en ooy (waterrijk land). In de Middeleeuwen, maar ook in de 17e eeuw is deze plek populair bij belangrijke mensen. Stadhouder Willem III was hier om te ontspannen en koning Willem-Alexander draagt nog steeds de titel van baron van Acquoy. De toren van de kerk staat scheef. Op de begraafplaats naast de kerk ligt Cornelia Pisa begraven, vrouw van een voormalige predikant. De toren wordt ook wel ‘De Betuwse Toren van Pisa’ genoemd. Vlak buiten Acquoy ligt Fort bij Asperen, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Vandaag hebben we een klein stukje van onze nieuwe omgeving verkend, morgen verkennen we de Lingeroute op de fiets.