22-09 Canmore – Peter Lougheed PP – Banff

23 september 2022 - Banff National Park, Canada

We zijn vanmorgen eerst naar de Hoodoos hier in de buurt gereden. Op dat moment stond de zon er nog niet mooi op dus we besloten later terug te komen. Hoodoos zijn zandstenen pilaren die zijn ontstaan door wind- en watererosie en door de inwerking van vorst en ijs. Vaak zit bovenop een pilaar een kap die bestaat uit een hardere - en daarom minder snel weggesleten - steensoort.  Vervolgens reden we naar Canmore om daar boodschappen te doen. Nadat we het nodige hadden ingeslagen gingen we via de 742 naar het Peter Lougheed Provincial Park. Dat was geen makkie want het was ruim 70 km over onverharde weg met flinke stukken wasbord erin. Om er te komen moesten we eerst we door het Bow Valley Provincial Park en het Spray Valley Provincial Park Kananaskis rijden.

Peter Lougheed NP ligt in de Rocky Mountains van Alberta . Het park heette oorspronkelijk Kananaskis Provincial Park, maar werd hernoemd naar Peter Lougheed , die van 1971 tot 1985 premier van Alberta was, toen hij in 1986 met pensioen ging.

Het is één van de grootste provinciale parken in Alberta, het omvat 304 vierkante kilometer (117 vierkante mijl)  Een verscheidenheid aan dieren in het wild is ook te vinden in Peter Lougheed Provincial Park, zoals grizzlyberen , zwarte beren , elanden , herten , dikhoornschapen , poema's , lynxen , Rocky Mountain-wolven en af ​​en toe een berggeit . Jammer genoeg hebben we helemaal niets van genoemd wild gezien. Het was wel weer een prachtige rit met mooie plaatjes. Op de terugweg zijn we nog even gestopt in Canmore om warme sokken te kopen. Overdag kan het hier heel zonnig met 20 graden zijn maar s’nachts gaat het kwik naar 1 tot 2 graden. Ik hou ze lekker aan in bed. Vlak voor de camping zijn we weer gestopt bij de Hoodoos. De zon stond er nu op en we hebben er mooie foto’s van genomen. Iemand had onze stoelen uit het Salmon Point rv park op Vancouver Island al voor ons klaar gezet. (zie bijgevoegde foto)  Ons volgende doel is uiteindelijk Whistler maar waar onze tussenstop(s) zullen zijn gaan we vanavond uitzoeken. Dus weer een mooie zonnige dag achter de rug. Groetjes uit Banff.

1. Pauline:
    23 september 2022
    Je moet er wel iets voor over hebben voor zulke mooie foto's! Een uitdagende rit met prachtige foto's als resultaat. Groetjes, Pauline
  2. Will en Mieke:
    Schitterend tocht ALWEER
  3. Marga Moester:
    23 september 2022
    Jullie laten weer mooie plekken zien. Blijft mooi om zo met jullie mee te reizen.
    Groetjes Marga