21-09 Radium Hot Springs - Banff

22 september 2022 - Banff National Park, Canada

Ondanks het feit dat het maar een korte rit was hebben we er behoorlijk lang over gedaan. Onderweg was zoveel moois te zien dat we vaak een stop maakten. Het is ook lastig voor me om foto’s bij dit verslag te kiezen zoveel heb ik er gemaakt. De dag begon erg koud. In de camper was het vanmorgen 6 graden. Dus even de kachel aan en het was behaaglijk. Niet veel later kwam de zon erbij en de temperatuur liep flink op. Ons eerste uitzichtpunt was bij Radium Hot Springs, Na een paar foto’s gingen we richting Banff. Onderweg stopten we bij een uitzichtpunt en zijn we naar de rivier (Kootenay River) gelopen. Prachtig daar en heerlijk rustig. Weer verder stopten we bij de Paint Pots in het Kootenay National Park (we zitten inmiddels in Alberta) Daar moesten we een stukje naartoe lopen. Het Paint Pots-pad neemt je mee naar een groep mineraalrijke bronnen in Kootenay National Park, die ongelooflijke kleuren hebben; Net als natuurlijke verfpotten. Naast de kleurrijke waterpoelen heeft het ijzerrijke water de omringende grond een levendige okerkleur gegeven. We kwamen er door over een brug over de Vermilion rivier te lopen. Om er te komen moesten we nog wel wat acrobatische toeren uithalen omdat het pad voor een groot deel uit blubber en plassen bestond. Na dit uitstapje was het tijd om de schoenen schoon te maken in de rivier. Vlak voor Banff hadden we een prachtig uitzicht op 4 hoge bergen : de Rundle       2919 m, Cave and Bassin 1435 m, Sulpher 2451 m en Bourgeau 2930 m. In Banff parkeerden we op een RV parking bij het station en gingen lopen naar het centrum. In de binnenstad was het behoorlijk druk op de paden langs de winkels. In het midden was het rustig. Misschien wel omdat het daar erg warm was.  Het scheelt heel erg dat ze het nu autovrij gemaakt hebben. We deden een rondje over de farmers market en gingen daarna naar een winkel die het merk Patagonia verkocht en ik heb daar een nieuw gewatteerd jack gekocht. Hennie kocht een shirt bij een andere winkel. Bij een Thai hebben we Pad Thai om mee te nemen gehaald en dat eten we lekker op in de camper. We staan inmiddels op onze plek en zijn klaar voor de rest van de dag. Morgen gaan we naar Canmore en het Peter Lougheed Provincial Park. De laatste keer dat we er waren hebben we elanden gezien en daar hopen we nu weer op. Het was weer een geweldige dag met prachtig weer. Groetjes uit Banff.