Van Gig Harbour naar Seattle

1 oktober 2023 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

We zijn om 7 uur wakker. Voor het ontbijt hebben we niet veel meer in de koelkast staan en de koffie is ook op, dus gaan we maar gelijk verder met opruimen en weggooien van dingen die we niet meer (kunnen) meenemen. We hebben bedacht dat we eerst naar het hotel rijden om onze koffers af te geven. Met alle plezier zetten ze onze spullen in de opslag. De receptioniste biedt ons ook aan om gebruik te maken van het ontbijtbuffet. Dat slaan we natuurlijk niet af. Met gevulde maag gaan we met de camper richting El Monte RV. Om de hoek is een tankstation en daar gooien we de camper voor de laatste keer vol en wordt $ 241 van onze rekening af geschreven. We hebben totaal 5.500 km gereden. Door de verhuurder wordt de camper van binnen en van buiten gecontroleerd. Alles is in orde. Met de Uber gaan we naar het centrum van Seattle en bezoeken om te beginnen The Space Needle. De Needle is het symbool van Seattle. Hij is geplaatst in het centrum ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1962. De Needle is 184 meter hoog, 42 meter breed op zijn breedste punt en weegt 8660 ton. Hij is gebouwd om winden tot 320 km per uur en aardbevingen tot 9,5 op de Schaal van Richter te weerstaan. Op het dak staan 25 bliksemafleiders om het gebouw en zijn bezoekers te beschermen. Het is ontzettend druk. Niet alleen omdat het zaterdag is, maar vooral omdat drie grote cruiseschepen in de haven liggen, waar duizenden mensen vanaf zijn gekomen. We gaan met een heel snelle lift naar het observatieplatform op 160 meter hoogte. Vanaf de top heb je niet alleen goed zicht op downtown Seattle maar ook op de bergen en omringende eilanden. Mijn volgende doel is de Patagonia winkel, waar ik een regenjas wil kopen. Het is even zoeken, maar uiteindelijk vinden we het. Jacco strijkt op een stoel neer en ik ga op zoek. Een beetje hebberig word ik wel van alles wat het merk te bieden heeft, maar uiteindelijk beperk ik mij tot de gewenste regenjas. Dan lopen we verder naar de Pike Place Market, waar het krioelt van de mensen. De vismarkt maakt deel uit van een grote, overdekte markt met 300 vaste kramen en winkels. We vinden de vishandel die in de jaren ‘90 bekend werd met FISH, een succesvol en dynamisch concept om medewerkers te motiveren. Ik heb in mijn werkleven ook met dat concept gewerkt. We zijn even getuigen van het gooien van een vis, de interactie met klanten en het samen uitroepen van producten die worden gekocht. In 1907 organiseerde tien boeren de eerste marktdag op Pike Place. Aan het einde van het jaar was de hal klaar en konden de stedelingen elke dag verse groente, vlees en vis kopen. De markt heeft veel mindere jaren gekend, maar sinds de lancering van het Fish-concept werd de markt wereldberoemd, werden de hallen in hun oorspronkelijke staat gerestaureerd en Pikes Place tot monument uitgeroepen. Met een Uber, bestuurd door een praatgrage man uit Ethiopië, gaan we terug naar het hotel. Genoeg belevenissen voor vandaag. Alhoewel, als we een hapje gaan eten bij Denny’s lopen we (weer) tegen de chagrijnige en hanige ober aan. Of we even op willen schieten met bestellen en als we na een half uur vragen waar de maaltijd blijft, krijgt Jacco te horen dat de zalm langer duurt en als het hem niet aanstaat is daar het gat van de deur. Het is dat we trek hebben, anders waren we inderdaad vertrokken.

1. Rineke:
    1 oktober 2023
    Dank voor jullie reisverslag. Goede terugreis.
  2. Henderina Gorter:
    1 oktober 2023
    Waren weer mooie verhalen en mooie foto's.
    Goede reis terug.
    En tot gauw.
    Kusjes en knuffels
  3. Pauline:
    1 oktober 2023
    Genoten van alle verhalen en foto's. Dank dat ik weer mee mocht op reis. Fijne terugreis en tot snel. X