Zondag 7 november Cordoba

7 november 2021 - Córdoba, Spanje

Vanmorgen zijn we naar de stad gegaan met de bedoeling de Mezquita moskee-kathedraal te bezoeken. We hadden geen rekening gehouden met het feit dat het zondag was en we waren daar dus met duizenden Spanjaarden-toeristen. Verder bleek dat de attractie om 11.30 uur al weer dicht ging en daarna pas weer om 16.00 uur open. We besloten om dan maar door de oude stad te wandelen maar eerst even een lekkere bak koffie. Hierna bezochten we de joodse wijk   De Judería is de Joodse wijk van Córdoba. Het is een wijk met smalle en bloemrijk straatjes, pittoreske huisjes, kleine pleintjes en uiteraard de Joodse synagoge. Córdoba heeft een grote Joodse geschiedenis. Zo leefde tijdens de Arabische periode een grote Joodse bevolkingsgroep op vreedzame en sociale wijze samen met de Moren. Zo namen de Joden hier het Arabische schrift over en andere Moorse gebruiken, met als gevolg dat ook de nodige hoge functies in handen van de Joden kwamen. In 1492 werden zowel de Moren als de Joden verdreven door de katholieken, waarbij deze schitterende Joodse wijk in Córdoba werd achtergelaten. Ook daar was het natuurlijk loeidruk.                                                                                                                    Vervolgens gingen we naar de Romeinse brug. De Puente Romano is de Romeinse brug over de Guadalquivir van Córdoba. De 331 meter lange brug met 16 bogen is ruim 20 eeuwen oud en werd gebouwd door de Romeinen, maar is in de loop van de eeuwen geregeld herbouwd en de huidige structuur stamt vooral uit de middeleeuwen waarbij in 918 de Moren de brug flink hebben uitgebreid. De kasseien uit de 19e eeuw geven de brug Puente Romano echter weer een Romeinse indruk. Hierna deden we nog een rondje door de oude stad waarbij we nog een kerk bezochten. Op dat moment werd er net een mis gehouden. Leuk om even te kijken maar dan snel weg. Het was er ook erg druk. Er kon niemand meer bij en alle plekken waren bezet. Rond 13.00 uur was het inmiddels zo druk geworden dat we besloten terug te gaan naar de camping. Ze hebben daar een goed restaurant en we hadden we een heerlijke lunch. Hennie maakte van de gelegenheid gebruik om de was te doen. Het is de bedoeling dat we morgenochtend terug gaan naar de Mezquita. Hopelijk is het dan een stuk minder druk. Daarna gaan we naar Granada gaan want het Alhambra staat ook nog op onze lijst.

1. T.Velzel:
    7 november 2021