Perth

15 september 2018 - Ascot, Australië

Vanmorgen hebben we ons weer met een Uber af laten zetten bij de Bell Tower. Daar vandaan liepen we langs de tuinen van het gouvernements gebouw naar St George Cathedral. De St George's Cathedral is de belangrijkste Anglicaanse kerk in Perth, West-Australië en de moederkerk van het Anglicaanse bisdom Perth . Het bevindt zich op St Georges Terrace. In het centrum van de stad. In de stad zagen we dat nog veel oude gebouwen  bewaard zijn gebleven. Het was vandaag een stuk beter weer dan eergister en alles zag er veel mooier en vrolijker uit. We deden een tour door de Perth Mint. (de Munt). De Perth Mint is de officiële edelmetaalmunt van Australië en is volledig in handen van de regering van West-Australië . Op 20 juni 1899 opgericht, twee jaar vóór de Australische federatie in 1901, was de Perth Mint de laatste van drie Australische koloniale filialen van de Koninklijke Munt van het Verenigd Koninkrijk. Dat was een leuke ervaring en aan het eind kregen we een demonstratie hoe het ze het goud smelten en er een broodje van gieten. Hierna hebben we geluncht. Volgende kathedraal op de lijst was de St Mary’s Cathedral. Een prachtige kerk die in 3 fasen is gebouwd wegens geld gebrek. De kathedraal is in 2006 gesloten voor bouwwerkzaamheden en in december 2009 heropend. Het laatste gedeelte is heel modern met veel glas maar het misstaat absoluut niet. Terug in het centrum heeft Hennie een nieuwe jas van Kathmandu gekocht. (Bij ons staat de winter straks weer voor de deur) Ik heb in het centrum nog een soortgelijke foto als eergister genomen. Zo kan je wel het verschil zien met vandaag. Onderweg naar de boardwalk zagen we een aalscholver die net een vis had gevangen. Het was een flinke maar na een aantal pogingen wist hij hem toch in zijn geheel naar binnen te werken. In de stad hebben we veel gebruik gemaakt van de gratis busdiensten. Dat is ideaal. Als laatste zijn we met de bus richting het nieuwe cricket stadion van Perth gereden. Daar kan je lopend komen via een nieuwe brug over de Swan rivier. Aan de overkant vonden we het genoeg en belden de Uber weer. Rond 16.30 uur waren we terug op de camping. Het was weer een leuke dag met heel veel mooi weer. Morgen met de boot mee en dan fietsen op Rottnest Island. Groetjes uit Ascot (Perth)

1. Rineke:
    15 september 2018
    Hoera, tenminste in Perth, hier nog even wachten maar we zullen op je proosten.