19-03-2017 Robe – Mount Gambier

19 maart 2017 - Mount Gambier, Australië

Gisteravond wilden we lekker uit eten gaan in Robe. Het plan was om naar dezelfde pub te gaan als waar wij die middag geweest waren. Nou vergeet dat maar op zaterdagavond. Het zat er bomvol  en we konden ingepast worden in de tweede ronde. Daar hadden we geen zin in. Toen probeerden we het aan de overkant bij “Sails”. Dat was toch een over het paard getilde bedoening. We werden behandeld alsof we blij mochten zijn dat we daar op het terras plaats namen. Dat hadden we ook snel bekeken. Toen zijn we naar een ander seafood restaurant gegaan. Dat bleek een fish and chips tent  te zijn. Je moest binnen bestellen en het buiten opeten. Er stonden minstens 20 mensen voor ons om te bestellen dus dat werd hem ook niet. Uiteindelijk zijn we bij de plaatselijke chinees terecht gekomen en dat was een topper, Heel rustig en heerlijk eten. Alles kwam dus weer goed.

Vandaag geen lange rit. Eerst hebben we de omgeving van Robe nog even bekeken en na het tanken op pad. We zijn gestopt in Beachport. Daar hebben we koffie gedronken en hebben toen de scenic drive gereden. Heel erg mooi. We zagen ook weer een soort natural bridge. Na Beachport. Zijn we richting Mount Gambier gegaan. Onderweg kwamen we de Tantanoola Caves tegen die we bezocht hebben. Een prachtige kleine grot. Het meisje dat ons een rondleiding gaf had het volste vertrouwen in ons en we mochten alleen net zo lang als wij wilden in de grot blijven. Het was echt indrukwekkend. Hierna zijn we naar Mount Gambier gereden en hebben we een camping gezocht. Nadat we een plek hadden besproken zijn we naar het information center gegaan. Daar kregen we te horen wat er hier  zoal te doen is. Ook bleek dat je daar gratis fietsen kon huren. We hebben dus voor morgen twee fietsen gereserveerd en gaan dan de omgeving verkennen. Vervolgens zijn we naar het Blue Lake gereden. Dat is een heel erg blauw meer dat na de zomer grijs wordt. Hoe dat kan weten we (nog) niet. Terug op de camping hebben we de camper geïnstallerd en zijn we naar een pub gegaan. Daar hebben we een paar biertjes gedronken en nu zijn we weer “thuis”. Hennie heeft de was gedaan en we gaan zo we eten. Het was vandaag wel weer erg warm. Ik hoop dat het morgen wat koeler is met het fietsen. We hebben het heerlijk. Groetjes uit Mount Gambier.

19 maart 2017
    Prachtig die natuurfoto's. En morgen lekker fietsen op de gratis fietsen. Ja, ja jullie blijven Nederlanders he. Fietsen en gratis dat willen ze wel. Voorzichtig en veel plezier.
  2. Arnaud:
    Lekker bij de Chinees, dat vond ik in Canada ook ☺
    Wat een indrukwekkend land; woeste natuur !
  3. T.Velzel:
    19 maart 2017
    Graag nog een keer antwoord op het fenomeen blauw meer,
  4. Arnaud:
    Het zullen de algen zijn denk ik.
  5. Arnaud:
    19 maart 2017
    During December to March, the lake turns to a vibrant cobalt blue colour, returning to a colder steel grey colour for April to November. The exact cause of this phenomenon is still a matter of conjecture, but it is generally considered likely that it revolves around the warming of the surface layers of the lake during the summer months to around 20 °C (68 °F), causing calcium carbonate to precipitate out of solution and enabling micro-crystallites of calcium carbonate to form. This results in scatter of the blue wavelengths of sunlight. During winter the lake becomes well mixed, and recent research indicates that during this phase of the colour cycle the lake is somewhat murkier due to the redistribution of tannins and calcium carbonate particles throughout the lake. Solar elevation has also been found to influence the perceived colour of the lake. The movement of planktonic life-forms within the lake during the seasons and during the day may additionally play a part in the colour change.
  6. Arnaud:
    Wikipedia helpt altijd; https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Lake_(South_Australia)#Mechanism_of_colour_change