02-02 Broken Hill en Silverton

2 februari 2020 - Broken Hill, Australië

Raar weer hier. Vandaag kwam het kwik niet boven de 23 graden. Op zich wel lekker maar wel weer een mega verschil met gisteren. Vandaag hebben de omgeving van Broken Hill verkend. We begonnen bij het Miners Memorial vanwaar we een mooi uitzicht over de stad hadden. Het is een monument ter nagedachtenis aan alle mijnwerkers die omgekomen zijn tijdens hun werkzaamheden. Het is een lange lijst vanaf 1885, het begin van de mijnbouw in dit gebied, tot op heden. Totaal betreft het ruim 800 mijnwerkers. Hierna zijn we naar Silverton gereden. Silverton is een klein dorp in het uiterste westen van New South Wales, Australië, 26 kilometer ten noordwesten van Broken Hill. Het is een piep klein gehucht waar je echt in de Australische outback bent. Het heeft een paar interessante bezienswaardigheden waaronder het Mad Max museum. Mad Max 2 is hier destijds opgenomen Toen wij er waren was het museum gesloten. Achter het museum zat een flinke kangoeroe. Ik ging hem fotograferen en liep langzaam dichter naar hem toen. Hij werd wat onrustig en ging op zijn achterpoten staan. Hij nam een paar flinke sprongen in mijn richting en ik ging natuurlijk met dezelfde gang achteruit. Op een afstand van ongeveer 5 meter voor mij bleef hij staan en keek alsof hij wilde zeggen: Wat moet je nou?  Ik droop snel af en was blij dat het zo was afgelopen. We reden even verder naar de Mundi Mundi Lookout. We hadden een prachtig uitzicht over een eindeloze woestijn. Jammer dat de zon niet scheen want zo ging het effect wel een beetje verloren. Hierna gingen we terug naar Silverton voor een bezoek aan het beroemde Silverton Hotel. Wat een geweldige plek is dat. Alles kan en mag en de tijd heeft er stil gestaan. Aan de wand hangen foto’s van beroemdheden die er geweest zijn. Mel Gibson natuurlijk maar ook INXS is er geweest om op te treden. ( in de hele stad wonen misschien maar 50 mensen) Bekende films zijn er ook opgenomen zoals Razorback, Mission Impossible 2, The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert en nog veel meer. Ook zijn er voor Australische begrippen bekende tv commercials opgenomen. Toen wij aankwamen stonden er twee ezels voor de deur. Volgende stop was terug naar Broken Hill om te lunchen. (Ja we hebben geleerd van gisteren). Eerst hebben we daar nog de heritage walk gedaan. Dat is een mooie wandeling door het oude centrum van de stad. Ons laatste bezoek was de Living Desert & Sculptures. Het is een natuurpark, natuurlijk ook weer midden in de desert, waar verschillende kunstenaars uit de hele wereld een werk van hen hebben mogen plaatsen. Mooi om te zien. Hierna hebben we de handdoek in de ring gegooid en zijn we terug gegaan naar de camping. Een mooie dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Greetje Wierenga:
    2 februari 2020
    Die kangoeroe was dus niet gediend van paparazzi 😃maar je hebt hem er mooi opstaan. Wel even schrikken