01-03 Fietsen in Cairns

1 maart 2020 - Cairns, Australië

Vandaag voor de tweede dag door Cairns gefietst. We zijn begonnen bij de botanische tuinen. Dat is een prachtig complex met veel mooie items. Op het terrein bevinden zich ook een aantal grote opslagtanks die nu gebruikt worden als art gallery. Naar aanleiding van het bombardement op Darwin in 1942 zijn deze tanks gebouwd. Ze werden gebruikt als brandstof opslagplaats voor het Australische leger en de geallieerden. De tanks stonden in verbinding met de marinebasis in Portsmith via een 5.6km lange pijpleiding onder de straat van Cairns. In 1991 werden de tanks omgebouwd als art centre en nu worden er tentoonstellingen, concerten en markten gehouden. In de botanische tuinen bekeken we het zoetwatermeer, de Chinese tuin en het zoutwatermeer. Daarvandaan gingen we naar het mcLeod Street Pioneer Cemetary. Dat  is de oudste overgebleven begraafplaats in Cairns en werd voornamelijk gebruikt tussen 1877 en 1919. In die tijd waren er minstens 2510 begrafenissen, waarvan de laatste in 1946. Veel graven zijn niet gemarkeerd, maar verschillende grote conserveringsprojecten tussen 1988 en 2014 hebben een aantal tot nu toe ongemarkeerde elementen geïdentificeerd en vele grafstenen gerepareerd. Het kosmopolitische karakter van vroege Cairns wordt weerspiegeld in het scala aan nationaliteiten, waaronder Engels, Iers, Schots, Japans, Javaans, Chinees, Indiaas, Italiaans, Bulgaars en Zweeds.

Nadat we geluncht hadden bij Outback’s Jack zijn we gaan zwemmen in de lagoon. Er werd live muziek gespeeld en het was open podium. In sommige gevallen was dat wel leuk maar er zaten er ook bij die dachten dat ze goed waren maar in werkelijkheid was het niet om aan te horen. Morgen onze laatste volle dag hier gaan we met de skytrain naar Kuranda village en komen dan later weer omlaag met de skyrail naar beneden. We zijn dan van 09.00 uur tot 15.45 uur in de weer dus best een dag vullend programma.   Groetjes uit Cairns.