20-03-2018 Monument Valley - Page

20 maart 2018 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Stom stom stom vanmorgen was de waterslang weer bevroren. Vergeten hem van de camper te halen voor de nacht. Al met al niet een echt probleem maar lastig oprollen. Vanuit Monument Valley zijn we naar Page gereden. Onderweg zijn we gestopt bij het Navajo National Monument in Shonto Dit is een federaal beschermd gebied in de Amerikaanse staat Arizona dat erkend is ​​als nationaal monument. Het wordt beheerd door de National Park Service. Het was weer heel mooi weer met een heerlijke temperatuur. Wij liepen de Sandal Trail: een 2 km lang pad vanaf het bezoekerscentrum dat naar de zuidelijke rand van de canyon leidt. Van hieruit hadden we uitzicht op Betatakin aan de overzijde. Hier leefden tussen 1250 en 1300      75 tot 100 Pueblo's die beschutting vonden in 135 kamers. De alkoof is 113 m breed, 138 m hoog en 41 m diep. Het is een goed bewaard onderkomen dat honderden jaren geleden werd gebouwd door de Pueblo-indianen, ook Anasazi genoemd. Rond 1200 was deze streek bewoond door de Pueblo die landbouw bedreven maar ook katoen, zeeschelpen, turkoois en papegaaiveren verhandelden. Alhoewel het er toen weinig regende was er toch voldoende water aanwezig. Rond 1300 trad er een periode van droogte in die de bewoners verplichtte om deze omgeving te verlaten. De streek werd op het einde van de 19e eeuw herontdekt en kreeg te maken met vernielingen en plundering. De Antiquities Act van 1906 zorgde voor de definitieve bescherming. Navajo National Monument werd in 1909 opgericht. Hierna zijn we doorgereden naar Page. We hebben hier een camping voor 3 nachten geboekt. Het weer hier is schitterend lekker warm. Voor morgen hebben we een tour geboekt naar de Antilope Canyon. Daar kan je alleen met een jeep en te voet komen. We vertrekken al om 8 uur 's morgens. Verder was er geen plek meet de komende 2 dagen. In de stad hebben we gegeten bij Big John's Texas Barbeque. Een gezellige tent waar buiten op 2 gigantische bbq's het vlees wordt bereid. Nu op de camping lekker in de zon. Vandaag  weer erg genoten.

1. Arnaud:
    21 maart 2018
    Net speelgoed huisjes !
  2. Elze:
    21 maart 2018
    Prachtige natuur en geniet er nog even van. Neem het zonnetje mee naar huis maar laat de kou en sneeuw daar maar achter!
    Groet Cor en Elze